lørdag 12. januar 2019

Nettvern

Du har kanskje møtt på denne når du skal entre sidene våre?


Det har iallefall noen av oss i DT teamet opplevd, og vi fikk nesten panikk. Så når vi fant ut hva det var så tenkte vi at dette må vi dele med dere der ute.
Når Telenor lanserte denne tjenesten satte de den som aktiv for alle kundene sine, både på mobil og pc. Dette er en sikkerhetstjeneste som er ment å skulle avsløre phishing (nettsteder som er falske), hindre at virusinfiserte e-mailer går videre, spam som henter ut persondata og private opplysninger om deg o.s.v.
Og hvorfor fikk siden vår denne advarselen ved seg........ trommevirvel..... Vi hadde ikke skrudd på https. Før het det bare http, men nå er det tilført ekstra sikkerhet, og både Telenor og Google er veldig strenge på dette, så den s´n er ekstra viktig.
Har du blogspot og opplever dette også, så kan du skru på s´n ved og gå inn på bloggersiden din, ned på settings og under basic som du kommer til da så må du velge yes på og videresende lesere til https. Og vips så er problemet løst.
Så pust lettet ut, ingen virus, pinching eller annet lureri her ;-)
Og jeg vil takke Telenor for super kundeservice når jeg ringte for å forhøre meg om hva i all verden som gjorde at vår side fikk denne advarselen!

Du kan sjekke selv på telenor sine sider om du har nettvern aktivert, og eventuelt følge instruksene deres for og deaktivere den, om du har veldig mye problemer med og komme inn på andre sider også.
Og skulle noen oppleve og få noe slikt ved vår side igjen, så setter vi pris på tilbakemelding så vi får gjort noe med det, slik som nå :-)




Så måtte jeg jo selvfølgelig ta utfordringen med å prøve å inspirere i samme slengen. Så her er mitt forsøk på å lage et virusinfisert kort ;-)





4 kommentarer:

  1. Cool card. He looks like a cute little virus. Hugz

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you :-) I was so pleased with the result myself :-)

      Slett
  2. Stilig kort! :) Hadde ikke støtt på dette https problemet før, men ble bekymra for at kansje noen har sedd den når de har besøkt bloggen min - så jeg sjekka innstillingene, og den var ikke slått på! Så det gjorde jeg sporenstreks! Tusen takk for tipset ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt det var til hjelp, da har vi oppnådd det vi ville. For kjedelig om noen tror det er virus og aldri kommer på besøk igjen.. ;-)

      Slett